Afkøling i vand

Afkølingen i vand 25 gange hurtigere af kold luft.

I det øjeblik du falder i vandet, udsættes kroppen for nedkøling, specielt nedsættes blodgennemstrømningen i dine hænder, arme, fødder og ben.

Det går hurtig ud over din reaktionsevne, hvor opgaver som normalt er simple, bliver vanskeligere og til sidst helt umulige.

Problemet er, at temperaturen i kroppen falder med vandets lavere temperatur. Huden bliver følelsesløs og nerverne kan ikke længere styre musklerne.

Du bliver hurtigt hjælpeløs og din overlevelse afhænger af din påklædning og andres hurtige hjælp.

Ro derfor aldrig alene, når vandet er koldt. Med en makker ved din side bliver kajakturen en god oplevelse. Fortæl hvor i tager hen, hvornår i tager af sted og hvornår i forventer at være tilbage igen. Ring til jeres kontaktperson ved afgang og hjemkomst.

Tag det rigtige tøj på før du ror.
Det er vigtigt, at du tager det rigtige tøj på, når du skal ro. Når det blæser skal du tænke på Chill faktoren.Nedenfore kan du se et chill faktor skema og se hvor koldt det føles for kroppen, når det blæser. På vandet er du meget udsat og bliver hurtigt afkølet selv om du ror. Rigtig beklædning er ”lag på lag”.

Læs mere om søsportens sikkerhedsråd….